Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Jag förstår!
Starta BankID-programmet och skriv in din säkerhetskod.



Laholm:2019:221

Beredskapssamordnare med inriktning informationssäkerhet

Nu söker vi på Laholms kommun en Beredskapssamordnare med inriktning informationssäkerhet

 

Om Laholms kommun

I Laholm blåser det medvind! Här råder tillväxt och inflyttningstakten ökar stadigt. Med ett unikt läge vid havet i södra Halland, angränsande till såväl Skåne som Småland, är Laholm en attraktiv plats att både bo och arbeta på. Här finns livskvalitet i många former med stränder, branta skidbackar, milsvida cykelleder och Hallands äldsta stadskärna.

 

I Laholms kommun med cirka 2 000 medarbetare är ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar för att vara en utvecklande och professionell service- och myndighetsorganisation.

 

Vill du vara en del i vår utveckling? Varmt välkommen med din ansökan!


Dina arbetsuppgifter
Brinner du för samtidens stora utmaning – att säkra att information inte hamnar i orätta händer? Har du dessutom kunskap, erfarenhet och intresse av frågor som säkerhet och beredskap? Laholm är en växande kommun i förändring. Samtidens rättsliga krav, förändrad hotbild, medborgarnas och verksamheternas behov kräver en ökad satsning på digitalisering och på säkerhetsarbete. Vi söker dig som vill ha en nyckelroll i kommunens informationshantering samt arbeta med trygghet och säkerhet i stort!

 

Har du dessutom intresse och eventuell erfarenhet av arbete med säkerhets- och krisberedskapsfrågor så är du varmt välkommen att söka denna tvådelade befattning!

 

I din mer specifika roll som informationssäkerhetssamordnare kommer du att ha ett nära samarbete med kommunens dataskyddsombud, kommunsekreterare, kommunjurist, kommunikatörer och digitaliseringsutvecklare. För att driva utveckling inom området kommer du att knyta nära band till kommunens ledningsgrupp och till dess kärnverksamheter. Du kommer att ingå i det nätverk av nämndsekreterare, registratorer och personuppgiftssamordnare som finns inom kommunen. Det innebär också ett nära samarbete med externa organisationer såsom till exempel Region Halland, andra kommuner, företag och organisationer som berörs av informationssäkerhet.

 

I arbetet med kommunens informationssäkerhetsarbete har du uppdraget att utforma, förvalta och följa upp efterlevnaden av policy och riktlinjer för informationssäkerhet, utbilda, ta fram stödmaterial som vägledningar och metoder. Du kommer att verka för höjande och upprätthållande av informationssäkerhetsmedvetande, besvara remisser och omvärldsbevaka. Du samverkar med myndigheter och intresseorganisationer som exempelvis Länsstyrelsen, MSB, SKR och andra kommuner.

 

I befattningens övriga del kommer du bl.a. att arbeta med lagstadgade arbetsuppgifter enligt Lagen om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH). Utifrån dina erfarenheter och kunskaper, så finns det möjlighet att påverka innehållet i denna del av din tjänst. 

   

Vi erbjuder ett samhällsviktigt arbete som ger dig möjlighet att bidra till Laholms kommuns utveckling.

 

I Säkerhetsenheten arbetar du i ett team tillsammans med säkerhetschefen och ytterligare en beredskapssamordnare, vilket innebär att du även kan få delta i arbetsuppgifter utanför krisberedskap och informationssäkerhet, såsom civilt försvar, brottsförebyggande arbete samt internt skydd och säkerhetsskyddsarbete. Enheten är placerad vid kommunstyrelsens förvaltning. Du kommer även att delta i arbetet med kommunens kommunövergripande krisstab.

 

Du kommer att självständigt leda, delta i, sammanställa och sprida kunskap från olika kommunövergripande projekt och utredningar inom ovan nämnda områden. Utöver detta ingår i viss utsträckning sedvanliga uppgifter för handläggare på kommunen, t.ex. att bidra till remissvar och delta i interna arbetsgrupper och externa nätverk samt omvärldsbevakning.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant högskole-/universitetsutbildning inom offentlig förvaltning, säkerhet och trygghet, informations- och cybersäkerhet eller IT. Alternativt har du annan utbildning och kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

 

Du har erfarenhet av arbete med informationssäkerhet, gärna inom kommunal eller annan offentlig verksamhet och goda kunskaper inom dataskyddslagstiftningen. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på ett tydligt och strukturerat sätt. Du kan på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt redogöra för resultat och slutsatser. Tjänsten förutsätter en god analytisk förmåga och innefattar såväl strategiska som operativa delar.

 

Du har god datorvana och kan hantera Officepaketet. Arbetet kan medföra resor i tjänsten varför körkort B är ett krav. Det är viktigt att du som person har god kommunikativ förmåga, lätt för att skapa förtroendefulla relationer, är en god lagspelare och en säkerhetsmedveten person. För att tjänsten ska passa dig ser vi gärna att du besitter en mycket god förmåga att samverka. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, såväl i tal som skrift.

 

Säkerhet är ett område som präglas av komplexitet och föränderlighet. För att lyckas i din roll har du den strategiska förmågan att se verksamheternas långsiktiga behov och förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.

 

Du skapar och upprätthåller goda relationer internt och externt. Vi förutsätter vidare att du har med dig ett stort säkerhetsmedvetande och som person bör du vara kommunikativ, pedagogisk, noggrann och samarbetsinriktad.

 

Du har ett intresse och engagemang för samhälls- och riskhanteringsfrågor och vi ser gärna att du har erfarenhet av utredningsarbete eller projektledning samt att leda grupper. Du är van att ta egna initiativ och ansvar samt driva arbetsprocesser självständigt.

 

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

 

Meriterande

- Erfarenhet av arbete inom offentlig och politiskt styrd organisation.

- Kunskaper i förvaltningsrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftningen samt säkerhetsskyddslagstiftning.

- Erfarenhet av säkerhets- och krisberedskapsarbete.

- Erfarenhet av totalförsvarsplanering.

- Erfarenhet av arbete med RAKEL och WIS.

 

Varmt välkommen med Din ansökan där du bifogar CV och personligt brev.

 

Anställningsform

Tillsvidareanställning, heltid.

 

Tillträdesdag

Enligt överenskommelse.

 

Lön

Enligt överenskommelse.

 

Upplysningar om tjänsten

Under vecka 32 går det bra att ringa:

Karin Martini, Säkerhetschef, 0730-21 82 03.

Jörgen Nilsson, Beredskapssamordnare, 0708-20 45 70.

 

Fackliga upplysningar

Fackliga representanter nås via 0430-150 00.

 

Sista ansökningsdag

2022-08-14

 

Intervjuer kommer att genomföras:

Första intervjun. 2022-08-19.

Andra intervjun: 2022-08-26.

 

Övriga upplysningar

Befattningen är placerad i säkerhetsklass varför säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras innan anställning. Svenskt medborgarskap krävs. Godkänd säkerhetsprövning krävs för anställning. Krigsplacering inom Laholms kommun kan komma att bli aktuellt.

 

Information till annonssäljare

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

 

Logga in/skapa en användare innan du fyller i din ansökan

 

Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. 

 

Vi verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.


Visa annons som pdf